Mimmi Marias blogg

Mimmi Marias blogg

VÄLKOMNA TILL MIMMI MARIAS BLOGG

Välkomna att gå in på de olika sidorna för att läsa och se mer bilder.

lördag 7 januari 2017

Skåpen

 
Pottskåpet. Ingen ville ha det gamla, slitna, fula pottskåpet med en dörr som hängde löst. För mig var det en utmaning att få ta hand om skåpet och forma om det till ett funktionsdugligt litet skåp igen. Den översta luckan fick jag ta bort för den var i för dåligt skick att laga på ett enkelt sätt. I stället satte jag på en ny fast skiva på skåpet. Dörren var täckt med en massotitskiva. Skivan tog jag bort och under den fanns en vacker dörr. För att täcka hålet efter det gamla handtaget satte jag i hörnen på rostiga järn som skruvats bort från ett fönster. Det nya handtaget har suttit på en äldre byrå innan men passade bra i färg och stil med hörnbeslagen. Skåpet målades även invändigt pga. slitaget som var. 

Byrå och hylla. På en sommarauktion kom jag över en liten byrå som saknade överskiva samt en fult målad orange hylla. Efter rengöring, färgskrapning, spackling och slipning satte jag på en ny skiva på byrån och målade allt vitt. Här på bilden är hyllan placerad ovanpå byrån men i dag fungerar byrån som en möbel och hyllan som en möbel. Ta tillvara på gamla möbler och gör om i stället för att köpa nytt. Det är både kul och blir mer personligt. Man kan få möblerna precis som man vill ha dom och måla dom i den färg man gillar.