Mimmi Marias blogg

Mimmi Marias blogg

VÄLKOMNA TILL MIMMI MARIAS BLOGG

Välkomna att gå in på de olika sidorna för att läsa och se mer bilder.

torsdag 31 december 2020

Återbruk av slipsar

 Slipsarna

Av en god vän har jag fått ett gäng slipsar. Min första tanke var att sy en kjol av slipsarna, men det räcker till mer. Eftersom det är olika kvalitet på slipsarna så tvättar jag dom i endast 30 grader C innan jag börjar mitt projekt.




Jag sorterar slipsarna i olika färgkombinationer.

När jag har bestämt mig för vilka slipsar som ska ingå i kjolen så syr jag ihop slipsarna så att uddarna bildar nederkant på kjolen. När jag har sytt ihop så många slipsar så att kjolen blir lagom stor i omfång syr jag i ett blixtlås bak. Linningen är gjord av en smalare slipsdel.
Kjolen sitter perfekt och passar jättebra på hösten, vintern och våren eftersom den är tät och varm. Lite tjockare strumpbyxor är fint att ha till och gärna en enfärgad topp eller skjorta upptill.

Slipsarna räcker även till ett rejält förkläde att ha när man lagar mat. Det är också lätt att torka av med en blöt trasa. Av slattarna som blir över syr jag nya överdrag till köksstolarna. 




Nu är slipsarna så gott som slut och alla kom till användning.